Vai al contenuto principale della pagina

Formazione etica ed emozioni : Prospettive di virtue ethics neo-aristotelica / / Ariele Niccoli



(Visualizza in formato marc)    (Visualizza in BIBFRAME)

Autore: Niccoli Ariele Visualizza persona
Titolo: Formazione etica ed emozioni : Prospettive di virtue ethics neo-aristotelica / / Ariele Niccoli Visualizza cluster
Pubblicazione: Florence : , : Firenze University Press, , 2020
Descrizione fisica: 1 online resource (150 pages)
Disciplina: 179.9
Soggetto topico: Virtues
Sommario/riassunto: Affectivity - especially the emotions - are proved to be a key-point of ethical formation. This book aims at clarifying which thesis the neo-aristotelian Virtue Ethics hold about emotion education, by integrating philosophy of education, philosophy of emotions and moral epistemology. Virtue Ethics, compared to deontology and utilitarianism-consequentialism, offers the more appropriate framework to conceive the relations between education, emotions and ethics. The volume discusses cognitive-evaluative theories of emotions and address the anti-rationalist challenge, based on empirical evidence about how emotions impact on moral judgments. Anti-rationalism, it is argued, is incompatible with the purpose of shaping the emotions looking at our best moral reasons. Then, two Aristotelian educational theses are put forward: all the emotional dispositions - both 'positive' and 'negative' - should be cultivated, and all the emotional dispositions admit an appropriate moral form.
Altri titoli varianti: Formazione etica ed emozioni
Titolo autorizzato: Formazione etica ed emozioni  Visualizza cluster
Formato: Materiale a stampa
Livello bibliografico Monografia
Lingua di pubblicazione: Italiano
Record Nr.: 9910571727903321
Lo trovi qui: Univ. Federico II
Opac: Controlla la disponibilità qui
Serie: Premio Ricerca "Città di Firenze".