Vai al contenuto principale della pagina

Tecniche teatrali e formazione dell'oratore in Quintiliano / / Francesca Romana Nocchi ; herausgegeben von Michael Erler [and three others]



(Visualizza in formato marc)    (Visualizza in BIBFRAME)

Autore: Nocchi Francesca Romana Visualizza persona
Titolo: Tecniche teatrali e formazione dell'oratore in Quintiliano / / Francesca Romana Nocchi ; herausgegeben von Michael Erler [and three others] Visualizza cluster
Pubblicazione: Berlin, Germany ; ; Boston, Massachusetts : , : Walter de Gruyter GmbH, , 2013
©2013
Descrizione fisica: 1 online resource (244 p.)
Disciplina: 808.5/1
Soggetto topico: Rhetoric, Ancient
Soggetto non controllato: Education
Quintilian
rhetoric
theater
Classificazione: FX 222155
Altri autori: ErlerMichael  
Note generali: Description based upon print version of record.
Nota di bibliografia: Includes bibliographical references and index.
Nota di contenuto: Frontmatter -- Prefazione -- Indice -- Introduzione -- 1 Intersezioni fra teatro e oratoria prima di Quintiliano -- 2 Didattica della voce -- 3 Imago est animi voltus: la maschera fra teatro e oratoria -- 4 Sermo corporis -- 5 Prosopopea e etopea -- 6 Lettura di Menandro alla scuola del grammaticus -- Bibliografia -- Indici
Sommario/riassunto: The volume focuses on the evidence of scenic art present in Quintilian's Institutio oratoria to verify its influence on the education of the speaker. The enquiry will also make reference to all Greek and Latin sources useful in highlighting the mutual dependence between oratory and theater from the fifth century B.C. to the second century A.D. The most important area of investigation concerns the teaching of comoedus, master of diction and gestures. The fields of specialization and methods configured by Quintilian recall in detail the training process followed by Demosthenes to achieve excellence in the actio under the guidance of different actors; this close similarity suggests a persistence of training relationships between theater and oratory. The choice of comoedus is based on well-defined selection criteria: in particular, the comedy seems to have replaced the tragedy as the teaching model in the imperial era because of its greater verisimilitude. The enquiry extends to the acting techniques used in the imperial era, with particular attention to the mask and the strategies of identification that the actor could suggest to the speaker to activate the process of sympatheia with the public.
Titolo autorizzato: Tecniche teatrali e formazione dell'oratore in Quintiliano  Visualizza cluster
ISBN: 3-11-032478-4
Formato: Materiale a stampa
Livello bibliografico Monografia
Lingua di pubblicazione: Italiano
Record Nr.: 9910822814703321
Lo trovi qui: Univ. Federico II
Opac: Controlla la disponibilità qui
Serie: Beiträge zur Altertumskunde ; ; Bd. 316.