LEADER 03764nam 2200409 450 001 9910774827503321 005 20230326075623.0 035 $a(CKB)4920000000813127 035 $a(NjHacI)994920000000813127 035 $a(EXLCZ)994920000000813127 100 $a20230326d2021 uy 0 101 0 $aita 135 $aur||||||||||| 181 $ctxt$2rdacontent 182 $cc$2rdamedia 183 $acr$2rdacarrier 200 10$aMassimo il Greco e gli ordini religiosi dell'Occidente $eesperienza ed evidenza documentaria nella testimonianza alla Moscovia cinquecentesca /$fFrancesca Romoli 210 1$aFirenze, Italy :$cFirenze University Press,$d[2021] 210 4$dİ2021 215 $a1 online resource (246 pages) 225 0 $aEurope in between ;$v3 311 $a88-5518-394-X 320 $aIncludes bibliographical references (pages 189-226). 327 $aPremessa -- Capitolo -- Esule, uomo di lettere e monaco ortodosso, recluso -- Capitolo II -- La testimonianza di Massimo il Greco sugli ordini religiosi dell'Occidente -- 2.1. Composizione, datazione, tradizione -- 2.2. Per amore della verita? -- 2.3. L'intenzione dell'autore -- 2.4. tra convergenza e divergenza -- Capitolo III -- Gli ordini religiosi dell'Occidente per Massimo il Greco -- 3.1. Il Regno di Francia e la fondazione dell'ordine certosino -- 3.2. La vita nella Grande Chartreuse -- 3.3. L'ordine dei frati predicatori -- 3.4. Girolamo Savonarola a San Marco -- Capitolo IV -- Alle fonti -- 4.1. Il corpus di verifica4.2. Le origini certosine -- 4.3. La Grande Chartreuse, ovvero la Certosa di Firenze -- 4.4. La forma di vita certosina -- 4.5. La forma di vita domenicana -- 4.6. Girolamo Savonarola agli occhi dei contemporanei -- Capitolo V -- Verso una conclusione -- 5.1. Stralci di carte: sulle tracce di una biblioteca -- 5.2. Frammenti di vita: sulle orme di un itinerario -- Nota finale -- Appendice -- Narrazione terribile e memorabile, e sulla perfetta forma di vita monastica -- Epistola sui francescani e i domenicani -- Bibliografia -- Abstract. 330 $aMaximus the Greek (c.1470-1556), born Michael Trivolis, is a complex figure. As a copyist and Dominican novice, Orthodox monk and humanist, he stands at the crossroads of different worlds, cultures and creeds. His life path unwound between his besieged homeland, humanist Italy - in the Republics of Florence and Venice and in the Papal States - Mount Athos and the Moscow of Vasili III and Ivan IV. This path brought him exceptionally into contact with both Latin and vernacular humanism and Latin Christianity, with the Greek and Slavic Byzantine tradition, with Orthodoxy and Islam, in a cultural, linguistic and religious polyphony that is at once his hallmark and the key to his literary legacy. The subject of this book is Maximus the Greek's testimony regarding the Western religious orders contained in the Terrible and Memorable Narration, and the Perfect Form of Monastic Life and the Letter on the Franciscans and the Dominicans. The comparison with documentary evidence, made here for the first time, demonstrates the reliability of these works, casting light on the author's life and the sources, places and people involved in it. 517 $aMassimo il Greco e gli ordini religiosi dell?Occidente 517 $aMassimo il Greco e gli ordini religiosi dell'Occidente 606 $aMonasticism and religious orders$xHistory$yMiddle Ages, 600-1500 615 0$aMonasticism and religious orders$xHistory 676 $a230.190924 700 $aRomoli$b Francesca$0933604 801 0$bNjHacI 801 1$bNjHacl 906 $aBOOK 912 $a9910774827503321 996 $aMassimo il Greco e gli ordini religiosi dell'Occidente$93085900 997 $aUNINA