LEADER 04187nam 2200349z- 450 001 9910639983403321 005 20230221133624.0 035 $a(CKB)5470000001633520 035 $a(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/95949 035 $a(EXLCZ)995470000001633520 100 $a20202301d2022 |y 0 101 0 $aita 135 $aurmn|---annan 181 $ctxt$2rdacontent 182 $cc$2rdamedia 183 $acr$2rdacarrier 200 10$aLo spazio del ruolo. La prospettiva di una docente giusinternazionalista counselor 210 $aMilano$cMilano University Press$d2022 311 $a979-1-255-10013-3 330 $aThe book is a contribution, on one side, to the ongoing reflexion and sharing of best practices on student centred teaching and cooperative learning in higher education and, on the other and widely speaking, on role management or effective leadership models in the pedagogical and organisational University context. It addresses teachers from all the disciplines and students. Based on, and moving from, the author?s personal experience as an international law scholar, this work suggests different possible perspectives in disclosing disciplinary literacy, eg the legal one, through the lens of relational competencies. The fil rouge across the book is role awareness, i.e. the ability to understand the space of the role (as well as sovereignty in international relations) as an area to fill and, if pertaining to others, as a zone to respect. Nevertheless, within this perspective and setting as starting point the fact that the ultimate task of every teacher, and university professor, is blending all the forms of knowledge in the service of effective instruction, thus aiming at accompanying classes not only in assimilating (international law) knowledge, but also competencies, the author explores if an experience-based relational training of teachers can have a transformative and improving effect on the teaching methodology, within an approach that seeks to change the focus from teaching to learning. In the systemic frame and linked to the field of international law and relations, the space of the role overlaps with the notion of sovereignty, as well as with the nature of the International Community as an interdependent, original, necessary and (formally) equal society. Interpersonal and international relations thus seem to be traced back to a common system. 330 $aIl volume è un contributo alla discussione sulla didattica innovativa e sulla gestione dei ruoli nell?Università. Si rivolge ai docenti e alle docenti, ma anche alla componente studentesca. Basato sulla personale esperienza dell?autrice, dischiude altri mondi possibili. Centrale è il tema della consapevolezza del ruolo, ovvero la capacità di riconoscere lo spazio del ruolo come un luogo che è necessario riempire e, se di altri, rispettare. In una tale prospettiva, orientata ad accompagnare l?aula, non solo nell?apprendimento della disciplina ma anche nella trasmissione delle competenze, l?autrice si interroga sul come una formazione di carattere esperienziale di impostazione sistemico-relazionale possa influire in senso trasformativo e migliorativo della metodologia didattica, con un approccio che mira a spostare il focus dall?insegnare all?apprendere. Nel diritto internazionale, per esempio, il tema dello spazio del ruolo si rispecchia in quello dell?estensione della sovranità nelle relazioni fra Stati e dei caratteri di interdipendenza, necessaria appartenenza, originarietà e parità della e nella Comunità internazionale. Le relazioni interindividuali e le relazioni internazionali sembrano così ricondotte ad un unico sistema. 606 $aChildren's, Teenage & educational$2bicssc 610 $aCounseling 610 $aLeadership 610 $arelational skills 610 $aInternational law 615 7$aChildren's, Teenage & educational 700 $aLupone$b Angela Maria Gabriella$4auth$01307817 906 $aBOOK 912 $a9910639983403321 996 $aLo spazio del ruolo. La prospettiva di una docente giusinternazionalista counselor$93029025 997 $aUNINA