LEADER 03392nam 2200421z- 450 001 9910557746403321 005 20230630203638.0 035 $a(CKB)5400000000045878 035 $a(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/72513.2 035 $a(EXLCZ)995400000000045878 100 $a20202111d2021 |y 0 101 0 $aita 135 $aurmn|---annan 181 $ctxt$2rdacontent 182 $cc$2rdamedia 183 $acr$2rdacarrier 200 10$aAbitare la Sanità: l?altra faccia della città storica 210 $cFedOA - Federico II University Press$d2021 215 $a1 electronic resource (113 p.) 225 1 $aTeaching Architecture$v1 311 $a88-6887-106-8 330 $aThis volume presents the outcomes of the three third-year Design Studios conducted within the bachelor's degree program in Science of Architecture (Department of Architecture - University of Naples "Federico II"). The place chosen to situate the different design strategies developed by each course has been Sanità, a central area that developed as a periphery of the adjacent city centre, a major example of a logic of systematic fragmentation and discontinuity that seems to have affirmed as a principle of a way of urbanizing the urban tissue of the city of Naples. Through essays and projects, this volume illustrates the results of a didactic approach that is functional to the needs of an open and inclusive School of Architecture, seeking at the same time ? in the personal expertise of each teacher ? which methods, processes, and ways of teaching the project can delineate different cultural horizons in favour of a plurality of views on the architecture of the city 330 $aI tre Laboratori del Terzo anno condotti all?interno del Corso di Laurea Triennale in Scienze dell?Architettura (Dipartimento di Architettura - Università degli Studi di Napoli ?Federico II?), dei quali si presentano gli esiti in questo volume, hanno sviluppato le proprie sperimentazioni progettuali nell?ambito del quartiere Sanità, un luogo riconducibile al sistema di periferie centrali e che è parte di quella logica di sistematica frammentazione e discontinuità che nella realtà napoletana si afferma come principio urbanizzatore. I saggi e i progetti raccolti in questo volume illustrano i risultati di un?esperienza che ha rappresentato un?opportunità per sperimentare un?attività didattica funzionale alle necessità di una Scuola di Architettura aperta e inclusiva ma che allo stesso tempo ricerca, nelle personali esperienze di ciascun docente, modalità, processi e maniere di insegnare il progetto capaci di delineare orizzonti culturali differenti a favore di una pluralità di sguardi sull?architettura della città. 517 $aAbitare la Sanità 517 $aAbitare la Sanità 606 $aThe arts$2bicssc 610 $aschool, pedagogy, architecture, urban design, architectural composition 615 7$aThe arts 700 $aCalderoni$b Alberto$4edt$0740510 702 $aFreda$b Gianluigi$4edt 702 $aGiammetti$b Mariateresa$4edt 702 $aCalderoni$b Alberto$4oth 702 $aFreda$b Gianluigi$4oth 702 $aGiammetti$b Mariateresa$4oth 906 $aBOOK 912 $a9910557746403321 996 $aAbitare la Sanità: l?altra faccia della città storica$93040481 997 $aUNINA