LEADER 03414nam 22004695 450 001 9910309748203321 005 20231110232111.0 010 $a3-11-056850-0 024 7 $a10.1515/9783110568509 035 $a(CKB)4100000007127696 035 $a(DE-B1597)488504 035 $a(OCoLC)1083584720 035 $a(DE-B1597)9783110568509 035 $a(MiAaPQ)EBC5525630 035 $a(Au-PeEL)EBL5525630 035 $a(EXLCZ)994100000007127696 100 $a20190615d2018 fg 101 0 $aita 135 $aur||#|||||||| 181 $ctxt$2rdacontent 182 $cc$2rdamedia 183 $acr$2rdacarrier 200 11$a"Fabellae" $eFrammenti di favole latine e bilingui latino-greche di tradizione diretta (III-IV d.C.) /$fMaria Chiara Scappaticcio 210 1$aBerlin ;$aBoston :$cDe Gruyter,$d[2018] 210 4$d©2019 215 $a1 online resource (263 p.) 225 0 $aUntersuchungen zur antiken Literatur und Geschichte ;$v128 311 $a3-11-056531-5 327 $tFrontmatter --$tIndice --$tProlegomena --$tPraefatio - La Teoria --$tRetori Fabellae: 'Esopo', i grammatici, i retori --$tCapitolo I. Aesopi fabellae --$tCapitolo II. La Favola Nelle Scuole: La Tradizione Dei ????????????? --$tCorpus - La Pratica --$tInsegnare latino con le favole --$tCapitolo I. Insegnare il latino attraverso le favole: gli Hermeneumata Pseudodositheana --$tCapitolo II. Favole latine e frammenti di tradizione diretta della Tarda Antichità --$tCapitolo III. De cane: P.Oxy. XI 1404 --$tCapitolo IV. De hirundine et ceteris avibus: P.Mich. VII 457 + P.Yale II 104 --$tCapitolo V. De fele et gallo, de anicula et lupo, de vulpe ignifera: P.Amh. II 26 --$tCapitolo VI. De tauro, de homine et leone: PSI VII 848 --$tEpilogus - Prospettive --$tFabellae: nella scuola, per la scuola --$tCapitolo I. Artes e animali: sondaggi dagli exempla della trattistica grammaticale --$tCapitolo II. Le favole nelle scuole dei grammatici d'Oriente: papiri, hermeneumata, Babrio, Aviano --$tRiferimenti bibliografici --$tIndice dei passi citati --$tIndice di iscrizioni, papiri e manoscritti citati 330 $aLying between the grammarians' and rhetors' domains, Aesop's fables were known and employed in the Western and Eastern educational environments mainly for their intrinsically moral essence. Once having explored the literary and grammatical texts concerning the educational role of fables, the book is focussed on the direct witnesses of Latin and bilingual Latin-Greek fables (III-IV AD) coming from the Eastern school environments, of which a new annotated edition is given. A relevant contribution is offered both: 1. to the complex and (almost) anonymous tradition of fables between the ancient Greek Aesop and the Medieval Latin Romulus, and through Phaedrus, Avian and the Hermeneumata Pseudodositheana; 2. and to the role fables played in the second-language (L2) acquisition and in teaching/learning Latin as L2 between East and West. 410 0$aUntersuchungen Zur Antiken Literatur und Geschichte 606 $aLITERARY CRITICISM / Ancient & Classical$2bisacsh 615 7$aLITERARY CRITICISM / Ancient & Classical. 676 $a398.245 676 $a880.0000000000 700 $aScappaticcio$b Maria Chiara$0477793 801 0$bDE-B1597 801 1$bDE-B1597 906 $aBOOK 912 $a9910309748203321 996 $a"Fabellae"$91938018 997 $aUNINA