1.

Record Nr.

UNISALENTO991003970309707536

Autore

Gallo, Agostino <1790-1872>

Titolo

I manoscritti di Agostino Gallo / a cura di Carlo Pastena

Pubbl/distr/stampa

Palermo : Regione siciliana, Assessorato dei beni culturali e ambientali e della pubblica istruzione, 2000

Descrizione fisica

3 v. ; 24 cm.

Collana

Sicilia/biblioteche ; 48/1-3

Altri autori (Persone)

Milazzo, Maria Maddalena

Sinagra, Giuseppina

Salerno, Marco

Mazzè, Angela

Anselmo, Angela

Zimmardi, Maria Carmela

Pàstena, Carlo

Disciplina

709.458

Soggetti

Architetti - Sicilia - Repertori

Incisori - Sicilia - Repertori

Manoscritti - Palermo - Biblioteca centrale della Regione siciliana - Ms. XV.H.14

Manoscritti - Palermo - Biblioteca centrale della Regione siciliana - Ms. XV.H.16

Manoscritti - Palermo - Biblioteca centrale della Regione siciliana - Ms. XV.H.17

Pittori - Sicilia - Repertori

Lingua di pubblicazione

Italiano

Formato

Materiale a stampa

Livello bibliografico

Monografia

Note generali

In testa al front.: Biblioteca centrale della Regione siciliana, Palermo.

Nota di contenuto

1. Notamento alfabetico di pittori, e musaicisti siciliani, ed esteri che hanno lavorato pure per la Sicilia ricavato in parte in rari mss. dal Mongitore nella Biblioteca del Senato in Palermo / con aggiunte di Agostino Gallo (Ms. XV.H.17.) ; trascrizione e note di Maria Maddalena Milazzo e Giuseppina Sinagra ; presentazione di Marco Salerno. - 2. Notizie intorno agli architetti siciliani e agli esteri soggiornanti in Sicilia da' tempi più antichi fino al corrente anno 1838 / raccolte diligentemente da Agostino Gallo palermitano per formar parte della sua Storia delle belle arti in Sicilia (Ms. XV.H.14.) ; trascrizione e note di



Angela Mazzè. - 3. Notizie intorno agli incisori Siciliani / diligentemente raccolte da Agostino Gallo (Ms. XV.H.16.) ; trascrizione e note di Angela Anselmo e Maria Carmela Zimmardi.

2.

Record Nr.

UNISA996552356803316

Autore

Blatt Heather

Titolo

Participatory reading in late-medieval England / Heather Blatt

Pubbl/distr/stampa

Manchester, : Manchester University Press, 2017

Baltimore, Maryland : , : Project Muse, , 2019

©2019

ISBN

1-5261-1800-9

Descrizione fisica

1 online resource (vii, 261 pages) : digital, PDF file(s)

Collana

Manchester medieval literature and culture

Disciplina

820.9/001

Soggetti

Literature and society - England - History - 16th century

Literature and society - England - History - To 1500

Reading - England - 16th century

Reading - England - To 1500

English literature - Middle English, 1100-1500 - History and criticism

Electronic books.

Lingua di pubblicazione

Inglese

Formato

Materiale a stampa

Livello bibliografico

Monografia

Nota di bibliografia

Includes bibliographical references (pages 235-255) and index.

Nota di contenuto

Introduction: Reading practices and participation in digital and medieval media -- Corrective reading: Geoffrey Chaucer's Troilus and Criseyde and John Lydgate's Troy Book -- Nonlinear reading: The Orcherd of Syon, Titus and Vespasian, and Lydgate's Siege of Thebes -- Reading materially: John Lydgate's 'Soteltes for the coronation banquet of Henry VI' -- Reading architecturally: The wall texts of a Percy family manuscript and the Poulys Daunce of St Paul's Cathedral -- Reading temporally: Thomas of Erceldoune's prophecy, Eleanor Hull's Commentary on the penitential Psalms, and Thomas Norton's Ordinal of alchemy -- Conclusion: Nonreading in late-medieval England.

Sommario/riassunto

This book traces affinities between digital and medieval media, exploring how reading functioned as a nexus for concerns about increasing literacy, audiences' agency, literary culture and media



formats from the late fourteenth to the early sixteenth centuries. Drawing on a wide range of texts, from well-known poems of Chaucer and Lydgate to wall texts, banqueting poems and devotional works written by and for women, Participatory reading argues that making readers work offered writers ways to shape their reputations and the futures of their productions. At the same time, the interactive reading practices they promoted enabled audiences to contribute to -- and contest -- writers' burgeoning authority, making books and reading work for everyone.