| |
|
|
|
|
|
|
|
|
1. |
Record Nr. |
UNISA996467271403316 |
|
|
Autore |
ZENANI, Nongenile Masithathu |
|
|
Titolo |
The World and the Word : Tales and Observations from the Xhosa Oral Tradition / Nongenile Masithathu Zenani ; collected and edited, with an introduction, commentaries, and annotations by Harold Scheub |
|
|
|
|
|
|
|
Pubbl/distr/stampa |
|
|
Madison, Wis., : University of Wisconsin Press, 1992 |
|
|
|
|
|
|
|
ISBN |
|
|
|
|
|
|
Descrizione fisica |
|
Testo elettronico (PDF) (xii, 499 p. ) : ill. |
|
|
|
|
|
|
Altri autori (Persone) |
|
|
|
|
|
|
Disciplina |
|
|
|
|
|
|
Soggetti |
|
|
|
|
|
|
Lingua di pubblicazione |
|
|
|
|
|
|
Formato |
Risorsa elettronica |
|
|
|
|
|
Livello bibliografico |
Monografia |
|
|
|
|
|
Sommario/riassunto |
|
Un maestro narratore del popolo Xhosa del Sud Africa, Nongenile Masithathu Zenani ci offre una visione senza precedenti di una società orale dall'interno. Qui sono raccolti ventiquattro dei suoi racconti complessi e belli su nascita, pubertà, matrimonio e lavoro, raccontati al famoso collezionista di tradizione orale africana, Harold Scheub. Ad accompagnare le storie ci sono i commenti e le analisi dettagliati di Zenani e le straordinarie fotografie di Scheub di lei durante la performance. La combinazione di queste osservazioni storiche e culturali con una raccolta riccamente simbolica di racconti di un unico narratore tradizionale rende Il mondo e la parola un documento straordinario. "I materiali del narratore sono semplici", ha detto Zenani a Scheub, "il mondo e la parola". Ci presenta l'intero mondo del popolo Xhosa, come sono nati per la prima volta, le origini dei loro costumi, come ordinano il loro mondo e affrontano i trasgressori, come gestiscono tutte le transizioni della vita dalla nascita alla morte. Descrive sia il mondo come esiste sia come è modellato nelle parole del narratore. Ereditando i racconti della tradizione Xhosa, Zenani li ha trasformati in nuove storie fantasiose segnate dalla sua stessa abilità artistica. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. |
Record Nr. |
UNINA9910824620103321 |
|
|
Autore |
Cucker Felipe <1958-> |
|
|
Titolo |
Manifold mirrors : the crossing paths of the arts and mathematics / / Felipe Cucker, City University of Hong Kong [[electronic resource]] |
|
|
|
|
|
|
|
Pubbl/distr/stampa |
|
|
Cambridge : , : Cambridge University Press, , 2013 |
|
|
|
|
|
|
|
ISBN |
|
1-107-23303-8 |
1-107-34737-8 |
1-139-01463-3 |
1-107-34860-9 |
1-107-34112-4 |
1-107-34487-5 |
0-521-72876-2 |
1-107-34362-3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Descrizione fisica |
|
1 online resource (x, 415 pages) : digital, PDF file(s) |
|
|
|
|
|
|
Disciplina |
|
|
|
|
|
|
Soggetti |
|
|
|
|
|
|
Lingua di pubblicazione |
|
|
|
|
|
|
Formato |
Materiale a stampa |
|
|
|
|
|
Livello bibliografico |
Monografia |
|
|
|
|
|
Note generali |
|
Title from publisher's bibliographic system (viewed on 05 Oct 2015). |
|
|
|
|
|
|
Nota di bibliografia |
|
Includes bibliographical references and indexes. |
|
|
|
|
|
|
Sommario/riassunto |
|
Most works of art, whether illustrative, musical or literary, are created subject to a set of constraints. In many (but not all) cases, these constraints have a mathematical nature, for example, the geometric transformations governing the canons of J. S. Bach, the various projection systems used in classical painting, the catalog of symmetries found in Islamic art, or the rules concerning poetic structure. This fascinating book describes geometric frameworks underlying this constraint-based creation. The author provides both a development in geometry and a description of how these frameworks fit the creative process within several art practices. He furthermore discusses the perceptual effects derived from the presence of particular geometric characteristics. The book began life as a liberal arts course and it is certainly suitable as a textbook. However, anyone interested in the power and ubiquity of mathematics will enjoy this revealing insight into |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
the relationship between mathematics and the arts. |
|
|
|
|
|
| |