1.

Record Nr.

UNINA9910811115503321

Autore

Scappaticcio Maria Chiara

Titolo

Artes grammaticae in frammenti : i testi grammaticali latini e bilingui greco-latini su papiro : edizione commentata / / Maria Chiara Scappaticcio

Pubbl/distr/stampa

Berlin, Germany ; ; Boston, [Massachusetts] : , : De Gruyter, , 2015

©2015

ISBN

3-11-044613-8

3-11-044737-1

Descrizione fisica

1 online resource (601 p.)

Collana

Sammlung griechischer und lateinischer Grammatiker, , 1862-2372 ; ; Band 17

Disciplina

470

Soggetti

Latin language

Manuscripts, Latin (Papyri)

Manuscripts, Greek (Papyri)

Lingua di pubblicazione

Italiano

Formato

Materiale a stampa

Livello bibliografico

Monografia

Note generali

Description based upon print version of record.

Nota di bibliografia

Includes bibliographical references and indexes.

Nota di contenuto

Frontmatter -- Indice del volume -- Prefazione -- Artes Grammaticae in frammenti I testi grammaticali latini e bilingui greco-latini su papiro: edizione commentata -- Capitolo I. Testi e contesti: l’insegnamento del latino in Egitto -- Capitolo II. Artes, ‘glossari’ e colloquia -- Capitolo III. Grammatiche latine frammentarie d’Oriente -- Capitolo I. Scrivere e pronunciare le lettere dell’alfabeto latino: gli abecedari. -- Parte I. Schulgrammatik-type -- Capitolo I. Declinare in latino -- Capitolo II Coniugare in latino (e in greco) -- Capitolo I Il vocabolario con il sussidio della grammatica: lessici e glossari bilingui -- Capitolo II Gli auctores con il sussidio della grammatica: le adnotationes agli auctores -- Il P.Oxy. VI 871: frammento filosofico o ‘sapienziale-grammaticale’? -- Latin as a language of acculturation in the Graeco-Roman world: the testimony of the papyri -- Riferimenti bibliografici -- Indice dei passi citati -- Indice di iscrizioni, papiri e manoscritti citati -- Indice dei luoghi citati -- Tavole

Sommario/riassunto

Making a corpus of Latin grammatical papyri is not simply a contribution to Latin Papyrology, but especially a decisive element for



our knowledge of ‘manuals’ in schools in the Eastern Roman Empire, their linguistic theories and the way in which they used to ‘write’ Grammar. A diachronical and diatopical analysis, in parallel with the known (Tèchnai and the) Late Antiquity’s Artes, will support a new step while making a corpus of Grammaticae Romanae Fragmenta. In 1979, Alfons Wouters published a corpus containing twentyfive grammatical papyri. Only one was Latin, the P.Lit.Lond. 184 (Brit. Libr. inv. 2723) + P.Mich. VII 429, which contains an Ars concerning the parts of speech and other grammatical themes, written on the verso of a military document (II a.D.). Today, after more than thirty years, new documents can be added to Wouters’ corpus, and the book inglobes all of them. Artes Grammaticae in frammenti collects and scrutinizes all the known Latin and bilingual (Greek-Latin and Latin-Greek) grammatical texts on papyrus in order to add further tesserae in the mosaic of our knowledge of forms, practices and circulation of Latin grammar and Roman education.