1.

Record Nr.

UNINA9910764254903321

Autore

Ranganathan Shiyali Ramamrita

Titolo

L' organizzazione Delle Biblioteche

Pubbl/distr/stampa

Florence : , : Firenze University Press, , 2023

©2023

ISBN

979-1-221-50158-2

Edizione

[1st ed.]

Descrizione fisica

1 online resource (226 pages)

Collana

Biblioteche and Bibliotecari = Libraries and Librarians Series ; ; v.9

Altri autori (Persone)

BianchiniCarlo

Soggetti

Libraries and education

Library science

Lingua di pubblicazione

Italiano

Formato

Materiale a stampa

Livello bibliografico

Monografia

Nota di contenuto

title page -- copyright page -- table of contents -- La biblioteca scolastica come strumento di educazione all’information literacy --   Carlo Bianchini -- Nota all’edizione italiana -- L’organizzazione delle biblioteche -- Shiyali Ramamrita Ranganathan -- Conspectus --   1. Biblioteca ed educazione --     11 La biblioteca come mezzo di educazione --     12 Creare l’abitudine alla biblioteca --     13 La biblioteca scolastica e l’Educazione nuova --     14 L’edificio della biblioteca  --     15 Finanziamenti scolastici --     16 La triade della biblioteca --   2. Biblioteconomia --     21 Classificazione --     22 Catalogazione --     23 Servizio di reference --     24 Circolazione --     25 Iter del libro --     26 Standard biblioteconomici --   3. Il sistema bibliotecario nazionale --     31 Introduzione --     32 Biblioteche accademiche --     33 Biblioteche pubbliche --     34 Biblioteche d’impresa --     35 Coordinamento delle biblioteche --     36 Legislazione bibliotecaria

Sommario/riassunto

In 1947 in India a large feeling of excitement spreads out the whole country for a new nation to be built, starting from its cultural pillars: schools and libraries. This is the background for the publishing of Ranganathan's The Organization of libraries. With this book, Ranganathan aims «to relate library organization to education» and to provide «a description of library technique in brief». The threefold structure of the work clearly shows its objective of being a means of



promotion for a new national library system in India, and the role that should be played by school libraries in this process. Part 1 is devoted to Library and Education, Part 2 to Library practice, and Part 3 to The national library system.