| |
|
|
|
|
|
|
|
|
1. |
Record Nr. |
UNINA9910140096103321 |
|
|
Autore |
Perniola Ivelise |
|
|
Titolo |
L'immagine spezzata : il cinema di Claude Lanzmann |
|
|
|
|
|
Pubbl/distr/stampa |
|
|
Edizioni Kaplan, 2007 |
|
[Place of publication not identified], : Edizioni Kaplan, 2007 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ISBN |
|
|
|
|
|
|
Descrizione fisica |
|
1 online resource (208 pages) |
|
|
|
|
|
|
Collana |
|
Spettacolo e Comunicazione ; ; 1 |
|
|
|
|
|
|
Soggetti |
|
Music, Dance, Drama & Film |
Film |
|
|
|
|
|
|
|
|
Lingua di pubblicazione |
|
|
|
|
|
|
Formato |
Materiale a stampa |
|
|
|
|
|
Livello bibliografico |
Monografia |
|
|
|
|
|
Note generali |
|
Bibliographic Level Mode of Issuance: Monograph |
|
|
|
|
|
|
Nota di bibliografia |
|
Includes bibliographical references. |
|
|
|
|
|
|
Sommario/riassunto |
|
Il cinema di Lanzmann non è solo il cinema della Shoah, dell’Olocausto, come ancora alcuni preferiscono denominare la più grande tragedia del ventesimo secolo, ma è una continua riflessione, un work in progress di carattere squisitamente intellettuale, sul potere del cinema, sui valori della libertà, della resistenza, della politica, della guerra e della strategia per la sopravvivenza; ognuna di queste tematiche si ripresenta di film in film (sia in Shoah che nelle opere dedicate alla delicata situazione socio-politica di Israele), evidenziando come tutti e cinque i film del regista francese siano, in fondo, un’unica grande riflessione sul cinema come urgenza del pensiero. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. |
Record Nr. |
UNINA9910683346903321 |
|
|
Autore |
Runstedler Curtis |
|
|
Titolo |
Alchemy and Exemplary Poetry in Middle English Literature / / by Curtis Runstedler |
|
|
|
|
|
|
|
Pubbl/distr/stampa |
|
|
Cham : , : Springer Nature Switzerland : , : Imprint : Palgrave Macmillan, , 2023 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ISBN |
|
9783031266065 |
9783031266058 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Edizione |
[1st ed. 2023.] |
|
|
|
|
|
Descrizione fisica |
|
1 online resource (211 pages) |
|
|
|
|
|
|
Collana |
|
The New Middle Ages, , 2945-5944 |
|
|
|
|
|
|
Disciplina |
|
|
|
|
|
|
Soggetti |
|
Literature, Medieval |
Philosophy, Medieval |
Europe - History - 476-1492 |
Poetry |
Medieval Literature |
Medieval Philosophy |
History of Medieval Europe |
Poetry and Poetics |
|
|
|
|
|
|
|
|
Lingua di pubblicazione |
|
|
|
|
|
|
Formato |
Materiale a stampa |
|
|
|
|
|
Livello bibliografico |
Monografia |
|
|
|
|
|
Nota di contenuto |
|
Introduction: Alchemy and Exemplarity -- Chapter 1: A Brief History of Alchemy -- Chapter 2: Alchemy and Labor in John Gower’s Confessio Amantis -- Chapter 3: Alchemists Behaving Badly in Chaucer’s Canon’s Yeoman’s Tale -- Chapter 4: John Lydgate and the Alchemical Churl and the Bird -- Chapter 5: Merlin and the Queen of Elves: Alchemical Dialogues in the Fifteenth Century -- Chapter 6: Conclusion. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Sommario/riassunto |
|
This book explores the different functions and metaphorical concepts of alchemy in fourteenth- and fifteenth-century Middle English poetry and bridges them together with the exempla tradition in late medieval English literature. Such poetic narratives function as exemplary models which directly address the ambiguity of medieval English alchemical practice. This book examines the foundation of this relationship between alchemical narrative and exemplum in the poetry of Gower and Chaucer in the fourteenth century before exploring its diffusion in |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
lesser-known anonymous poems and recipes in the fifteenth century, namely alchemical dialogues between Morienus and Merlin, Albertus Magnus and the Queen of Elves, and an alchemical version of John Lydgate’s poem The Churl and the Bird. It investigates how this exemplarity can be read as inherent to understanding poetic narratives containing alchemy, as well as enabling the reader to reassess the understanding and expectations of science and narrative within medieval English poetry. |
|
|
|
|
|
| |