| |
|
|
|
|
|
|
|
|
1. |
Record Nr. |
UNICASRAV0225083 |
|
|
Autore |
Vauchez, André |
|
|
Titolo |
La spiritualità dell'Occidente medioevale / Andre Vauchez ; introduzione di Giorgio Cracco |
|
|
|
|
|
|
|
Pubbl/distr/stampa |
|
|
Milano, : Vita e pensiero, 1993 |
|
|
|
|
|
|
|
Titolo uniforme |
La spiritualité du Moyen Âge occidental |
|
|
|
|
|
ISBN |
|
|
|
|
|
|
Edizione |
[2. ed] |
|
|
|
|
|
Descrizione fisica |
|
|
|
|
|
|
Collana |
|
|
|
|
|
|
Disciplina |
|
|
|
|
|
|
Soggetti |
|
|
|
|
|
|
Lingua di pubblicazione |
|
|
|
|
|
|
Formato |
Materiale a stampa |
|
|
|
|
|
Livello bibliografico |
Monografia |
|
|
|
|
|
Note generali |
|
Trad. di Francesca Kaucisvili Melzi d'Eril |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. |
Record Nr. |
UNINA9910548271503321 |
|
|
Autore |
Favaro Maiko |
|
|
Titolo |
Ambiguità del petrarchismo : Un percorso fra trattati d'amore, lettere e templi di rime |
|
|
|
|
|
|
|
Pubbl/distr/stampa |
|
|
Milan, : FrancoAngeli, 2021 |
|
|
|
|
|
|
|
Descrizione fisica |
|
1 online resource (312 p.) |
|
|
|
|
|
|
Collana |
|
Critica Letteraria e Linguistica |
|
|
|
|
|
|
Soggetti |
|
Literary studies: poetry & poets |
|
|
|
|
|
|
Lingua di pubblicazione |
|
|
|
|
|
|
Formato |
Materiale a stampa |
|
|
|
|
|
Livello bibliografico |
Monografia |
|
|
|
|
|
Sommario/riassunto |
|
The volume draws attention to some elements of ambiguity in the Italian Petrarchism of the 16th century, with insights also into the early 17th century. In particular, the book analyses: the debate on some contradictory or at least problematic aspects of Petrarch's statements on love; the tension between literary artificiality and ostentation of sincerity in love letters; the ambiguity between sacred and profane in the encomiastic field, with special reference to the metaphor of the 'temple' in the so-called 'temples of poems'. The path here proposed offers an idea of Petrarchism as a phenomenon less rigid and stereotyped than usually perceived. Its ambiguities or even contradictions can be subjects of debate, without necessarily taking the path of anti-petrarchism and parodic deformation. |
|
|
|
|
|
|
|
| |