1.

Record Nr.

UNINA9910131956703321

Titolo

Autobiografie scolastiche e scelta universitaria / / a cura di Enzo Catarsi ; con contributi di Enrica Freschi [and four others]

Pubbl/distr/stampa

Firenze University Press, 2006

Firenze, Italy : , : Firenze University Press, , 2006

©2006

ISBN

8884534496

9788884534491

888453450X

9788884534507

Descrizione fisica

1 online resource (120 pages) : charts; digital, PDF file(s)

Collana

Monografie Umanistica ; ; volume 12

Altri autori (Persone)

CatarsiEnzo

Disciplina

370

Soggetti

Universities and colleges - Italy - Curricula

Italy Education

Italy History of education

Italy

Lingua di pubblicazione

Italiano

Formato

Materiale a stampa

Livello bibliografico

Monografia

Note generali

Collected essays.

Nota di bibliografia

Includes bibliographical references.

Sommario/riassunto

The transformations of our society place the onus on the teaching professions to acquire new skills to enable them to respond to the needs of a complex reality in constant evolution. This is why the Degree Course for Professional Educator has gone through ongoing radical changes over recent years, designed to synthesise the theoretical and practical dimensions. This book is aimed at recording such changes in the attempt to provide a snapshot of the youth universe through the discussion of data emerging from a questionnaire, and the analysis of various scholastic autobiographies written by the students themselves. The objective of the publication is to understand the backgrounds of our students, what are their relations with the school and with the teachers, what expectations they have in relation to the academic world and their future in professional and



personal terms. The book is therefore aimed at secondary school teachers, at University teachers and at the educators themselves, as well as at all those who are engaged with young people and adolescence in various capacities.

Le trasformazioni della nostra società pongono le professioni educative di fronte all'esigenza di acquisire nuove competenze che permettano di rispondere ai bisogni di una realtà complessa e in costante evoluzione. Per tale ragione il Corso di Laurea in Educatore Professionale in questi ultimi anni ha cambiato e sta cambiando volto, nell'intento di unire armonicamente in sé dimensione teorica e pratica. Il volume cerca appunto di dar conto di tali cambiamenti nel tentativo di fornire una fotografia di questo universo giovanile tramite la discussione dei dati emersi da un questionario e l'analisi di alcune autobiografie scolastiche scritte dagli studenti stessi. Obiettivo della pubblicazione: capire quale sia la realtà dalla quale i nostri iscritti provengono, quale il loro rapporto con la scuola e con i docenti, quali aspettative nutrano nei confronti del mondo accademico e del proprio futuro lavorativo e personale. Il testo si rivolge, dunque, agli insegnanti della scuola secondaria, ai docenti universitari, agli educatori stessi, nonché a tutti coloro che in veste diversa si occupano di adolescenza e di età giovanile.